Neobloggare:
Fredrik Segerfeldt
Censurerad på metrobloggen
Censurerad på metrobloggen
 
Neobloggare:
Anders Ydstedt
Varför agerar tyska staten hälare?
Varför agerar tyska staten hälare?
 
Neobloggare:
Joakim Lundblad
Mellan profetior och kvalificerade gissningar
Mellan profetior och kvalificerade gissningar
 
Neobloggare:
Anders Rönmark
Retorisk briljans
Retorisk briljans
 
Neobloggare:
Mårten Schultz
Feltänkt om burka
Feltänkt om burka
 
 

Volvo Rage Boy – snart i din tv (igen)

by Peter Wennblad — last modified 2008-10-13 11:55

Islamic Rage Boy, den islamistiske proffsdemonstranten vars vredgade nuna har en förmåga att fastna på varenda foto när "den muslimska världen" är upprörd, har nu fått sin svenska motsvarighet. Men till skillnad från sin (mer) skäggige kollega vill inte "arbetaren" Sebastian de Souza tutta eld på danska flaggor, men väl på Sven-Otto Littorin eller annan valfri borgare för att regeringen inte gör tillräckligt att ta på sig skulden för att Volvo tillverkar bilar som inte så många vill köpa.

I egenskap av upprörd och hyperfolklig Volvoanställd har denna man på bara några dagar gjort kometkarriär i pressklippsstatistiken. Först Debatt hos Janne Josefsson. Sen intervju i Godmorgon Sverige. Och tittar man riktigt noga på sista bilden nedan, hämtad från Aktuellt i torsdags, ser man honom kika fram i sin rutiga halsduk bland andra drabbade.

Och nog sliter han på Volvo alltid. Bland annat med sitt fackliga uppdrag i Metall, att sprida budskapet om den svenska modellens överlägsenhet, sina tankar på att bli riksdagsman och planeringen av nästa demonstrationståg mot alliansen.

Med tanke på hur förskräckligt det enligt de Souza är att arbeta på Volvo – "Ingen förstår hur vi har det. Jag behandlas som luft på jobbet." – verkar sorgen över att kanske förlora jobbet inte särskilt uppriktig. Men den gör sig bra på bild.



Volvo rage boy 4


















Document Actions

Sebastian

Avatar Posted by Pontus Andersson at 2008-10-13 15:17
Lägg också till hans medverkan i debatten om direktörslöner i SVTs Debatt den 15 maj i år.

Kinesiska proffsdemonstranter...

Avatar Posted by Anders at 2008-10-13 22:58
...ej att förglömma.

Hu Jia är en stor favorit i västpressen och dyker upp med jämna mellanrum. Kommer ni att skriva en drapa om det också? Eller är det helt enkelt så att det är skillnad på konflikter och konflikter?

Nåja

Avatar Posted by David at 2008-10-14 00:56
Det finns alltså en vänsterkille på Volvo som är medias favorit i den tämligen snäva frågan om uppsägningar på Volvo. Kanske inte riktigt samma Rage boy-klass som pakistaniern som blir upprörd så fort någon av världens 2 miljarder muslimer i hans ögon blir felbehandlade.

Det är klart att det är journalistiskt ohederligt att marknadsföra en politiskt aktiv fackföreningsman som "Volvoarbetare" utan vidare kommentarer, men det är ju inte nödvändigtvis hans fel.

Vem fel egentligen?

Avatar Posted by Johan H at 2008-10-14 04:13
"... för att regeringen inte gör tillräckligt att ta på sig skulden för att Volvo tillverkar bilar som inte så många vill köpa. "

Hm... jag som trodde att den liberala diskursen i frågan var att det är statens fel att Volvo inte kan vara lönsamt i Sverige (genom skatter, regler och handelshinder). Tydligen är det inte så längre?

Demokratiska rättigheter angrips av Neo

Avatar Posted by Tove Gustafson at 2008-10-14 04:23
Är Peter Wennblad övertygad demokrat? Jag undrar. Inte bara att han vill vara en människa som bekämpar politiker som om politiker a priori bör bekämpas, utan också för det inlägg om en meningsmotståndare han presenterar här. Inga argument, bara en allmänt nedsättande hållning till att person använder sig av sina demokratiska fri- och rättigheter.
Han förekommer i radio och TV. På vad sätt är det fel? Han vill bli riksdagsledamot. Är det fel? Han har fått ett fackligt uppdrag. Sen när blev det fel? Han kopplas ihop med personer som använder sig av sin demokratiska rätt att demonstrera, sk yrkesdemonstranter, dessutom en koppling fullständigt utan täckning. Dessa demonstranter är skäggiga (sen när fick man inte se ut som man vill) de har en religiös uppfattning som Wennblad inte delar, vi har religionsfrihet som bekant, och sist men inte minst kan denne Sebastian da Souza bara genom sin blotta existens av Wennblad i en retorisk fantasi tänkas vilja angripa sina meningsmotståndare med eld och bränna dem. Man tar sig för pannan. Vilket lågvattenmärke. Invandrare, alltså möjlig att koppla ihop retoriskt med islamister.

Nu är ju Wennblads ärende ett annat. Han vill påskina att ett skyddsombud med vänsteråsikter inte är vanlig Volvoarbetare utan ska presenteras som speciell. SVT har gjort en annan bedömning. De kanske inte delar Wennblads ideer om att människor som tar sina demokratiska fri- och rättigheter på allvar och vågar stå för sina uppfattningar öppet, ska särbehandlas. Da Souza är de facto arbetare på Volvo och en skyddsombudposition är inte sådan att den ger mandat att uttala sig för klubbens räkning offentligt i annat än skyddsfrågor.

Man kan också fråga sig om människor på Volvo har invändningar mot da Souzas beskrivning när Volvo varslar. Förmodligen önskar Wennblad det. Hans demokratisyn leder till att ingen människa ska ha uppfattningar eller ambitioner, såvida de inte delas av Wennblad.

Re:

Avatar Posted by Peter at 2008-10-14 04:30
Kritiken är i första hand riktad mot SVT, inte de Souza (även om han och hans Weiron-vänner är ute och sladdar). Han får vara hur fackligt engagerad och upprörd han vill, men tittarna bör upplysas om att han företräder fler intressen än blott sina egna. Så ditt invandrardravel kan du ju spika upp nån annanstans.

Titta dig själv i spegeln

Avatar Posted by Gunnar at 2008-10-14 06:44
"han företräder fler intressen än blott sina egna"

Och vems intressen företräder du? D.v.s. vilka finansierar NEO?

Re:

Avatar Posted by Peter at 2008-10-14 06:50
Som vi skrivit tidigare på vår sajt:

"Neo ges ut at Neo samhällsmagasin, webb och idégalleri AB. Bolaget ägs av Sofia Nerbrand (60 procent), Nicklas Lundblad (20 procent) och Cecilia Stegö-Chilò (20 procent). Styrelsen består av Cecilia Stegö-Chiló (ordförande) Fredrik Åkerman, Hans Bergström, Peter Egardt, Sofia Nerbrand och Nicklas Lundblad.

Våra mecenater sitter varken med i styrelsen eller redaktionen, saknar inflytande över bolaget och har inte villkorat sina insatser överhuvudtaget. De har inte heller efterfrågat den möjligheten.

Vi är glada och stolta över att Stiftelsen Pressorganisation, Nya Stiftelsen Gefle Dagblad, Stiftelsen Fritt Näringsliv, Medialen AB och Sven Hagströmer valt att på detta sätt frivilligt stödja Neo. Vi är också tacksamma för alla de prenumeranter och annonsörer vi har."

Öm tå?

Avatar Posted by Gunnar at 2008-10-14 07:02
Det verkar vara något av en öm tå det här att er verksamhet finansieras av lobbygrupper på högerkanten, eftersom du kom med ett snabbt färdigskrivet svar. Det är onekligen lustigt att högerns intellektuella elit, entreprenöriella genier med Ayn Rand på nattduksbordet, inte klarar av att driva en tidning enligt företagsekonomisk vinst, utan måste förlita er på stöd från politiska grupper.

Re:

Avatar Posted by Peter at 2008-10-14 07:10
Haha, öm tå-argumentet är en gammal go klassiker! När du lärt dig att marknadsekonomins kit är frivillighet, inte finansiella avkastningskrav, kan du ta en ny ridtur på dina magra käpphästar.

Endast färdigskrivna svar?

Avatar Posted by Gunnar at 2008-10-14 07:25
Med tröttsam robotaktighet upprepar du samma gamla mossiga mantra som högern kört med i evighet. Dags att någon gång utforska verkligheten utanför punschverandan?

Projektioner?

Avatar Posted by Jacob W at 2008-10-14 11:05
Är du en verklig figur Gunnar eller bara en karikatyr? Du för dig med samma plattityder som du anklagar Peter för. Dags att inhandla en spegel?

For the sake of argument

Avatar Posted by Gunnar at 2008-10-15 08:01
OK. for the sake of argument, låt oss säga att jag är lika ytlig, dum och fördomsfull som vissa Neo-skribenter. Skillnaden är isåfall att jag inte skriver krönikor för ett av landets ledande ideologiska tidningar.

Allvarligt talat är denna blogg ett fattigdomsbevis för den intellektuella debatten i Sverige. Krönikörerna spyr ur sig fördommar, barnsligheter och låga angrepp inlägg efter inlägg. Fy faan.

Fortsätt skriv

Avatar Posted by Neo prenumerant at 2008-10-15 15:11
Gunnar, fortsätt roa oss med dina alster. Snälla!

Äh!

Avatar Posted by Gunnar at 2008-10-16 02:03
Äh!

Gå och läs Ayn Rand eller Pelle Svanslös, vettja. ;-)

Förakt

Avatar Posted by Krastavac at 2008-10-15 00:52
Weiron som Weiron i Ottan i Nile City antar jag?
Arbetarförakt kallas det Peter. Du är en liten människa som inte tillåter vanliga arbetande människor att ha en åsikt som inte passar din egen. Då är man en stalinistisk arbetarist och schablonartad göteborgare. Fy fan.

Kan ju nämnas att om de Souza är fackligt ombud så är han DEMOKRATISKT vald av verkstadsklubbens medlemmar. Han representerar alltså sina arbetskamrater bättre än random volvoarbetare, även om jag tycker det är viktigt att de kommer till tals lika mycket som de fackliga företrädarna.

http://vardagspussel.wordpress.com

Svar till Peter Wennblad

Avatar Posted by Tove Gustafson at 2008-10-16 08:17
Om du seriöst menar att försvara de Souzas rätt att ha andra uppfattningar än du själv och därtill patos så får du allt stryka det mesta i din text. Och okvädningsord som dravel brukar man ta till när argumenten tryter.

Bort bort bort

Avatar Posted by StraightFacts at 2008-10-14 07:17
Usch! Suspekt! Flera gånger i TV på bara några dagar. SVT borde ta sitt journalistiska ansvar och se till att han inte får komma till tals. Det låter ju som att han är socialist också.

Svagt inlägg

Avatar Posted by ola at 2008-10-14 09:24
Jag tycker det framgar ganska tydligt av reaktionerna att det var ett svagt och plumt inlägg av dig Peter W. Du har ingen riktig poäng utan tycker bara om att raljera över att en vänsterkille och fackengagerad kille med lite skägg och palestinasjal aterkommer pa flera bilder. Och det gar inte att komma ifran att parallellen med islamska fundamentalister är ett lagvattenmärke.

Men visst har du ett scoop i att media använder sig av en och samma kille flera ganger i en aktuell fraga. Inte.

Ömma tår

Avatar Posted by Hansa at 2008-10-14 10:58
Ömma socialisttår ger upphov till krokodiltårar hos Ola, Gunnar och andra Weiron i Ottan-killar! Jösses vad ni verkar kränkta!!

Raljant och reaktionärt

Avatar Posted by Mats at 2008-10-14 11:05
Alla med tresiffrig IQ borde kanna sig kränkta av Peters raljanta inlägg med unkna reaktionära undertoner.

kränkt?

Avatar Posted by ola at 2008-10-14 14:46
Jag vet att en av högerns favoritsysselsättningar numera är att klanka ned pa ordet kränkt och folk som använder det. Men vad jag ser i denna trad sa är det ingen som är kränkt. Snarare förvanade över den laga nivan pa inlägget.

Låga personangrepp

Avatar Posted by Martin at 2008-10-14 16:30
Jag kom till den här sidan av nyfikenhet efter att ha sett Sofia Nerbrands medverkan på SvD. Är förbluffad över hur låg nivå "Neo" verkar ha. Det här är ett riktigt lågt personangrepp och de implikationer som görs ligger långt utanför vad jag skulle förvänta mig av en seriös publikation. Jag hoppas verkligen att SvD tog in Sofia Nerbrand på andra kvalifikationer än samverkan med den här siten.

Fy fan

Avatar Posted by Krastavac at 2008-10-15 00:45
En arbetare som engagerar sig fackligt och politiskt är alltså inte en arbetare? Fy fan vilken sjuk människosyn.
Den här artikeln äcklar mig.

Det är svårt att göra en klassresa i den verkliga världen, men i när det gäller arbetare så är det bara att ha en åsikt som inte passar in i den borgerliga normen och så vips! Så har man blivit medelklass.
Det första gången jag blev anklagad över att inte vara en arbetare, egentligen, var när en läkardotter från östermalm vägrade tro att jag och min kompis jobbade inom omsorgen. Och att våra vänsteråsikter hade ideél och inte materiel grund.

http://vardagspussel.wordpress.com

Anklagelser

Avatar Posted by Sosse 2 at 2008-10-16 01:12
Det får mig att minnas när jag blev kallad för luffare när jag tappade öl-burkar på bussen. Inte för att det hade någon tydlig koppling, men förövrigt jag tycker att alla med vänsteråsikter skall vara stolta om de ansees ha en materialistisk grundsyn.

fackman <> arbetare

Avatar Posted by johannes x at 2008-11-18 16:46
En arbetare som engagerar sig fackligt och politiskt är alltså inte en arbetare..

Nä, de Brukar inte arbeta så hårt...

Volvo Rage Boy

Avatar Posted by Ia at 2008-10-15 04:14
En så otroligt enfaldig artikel. Har inte Peter W något vettigare att skriva om än att hoppa på en person, som vare sig han arbetar fackligt eller på bandet ändå har en plats i systemet, en plats som han delar med flera andra. Inte heller har väl Sebastian valt ut sig själv att medverka i TV.

Tom retorik

Avatar Posted by Kalle M at 2008-10-15 05:12
Det är spännande att högerns retorik allt mer kommit att handla om personangrepp och att försöka misstänkliggöra vänsteridéer. Till exempel i den oerhört lyckade kampanjen "Popvänstern" där man framförde argument om att musiker med vänsteråsikter minsann inte kunde ha några "riktiga" vänsteråsikter om de hade mage att tjäna pengar på sin musik. Eller när man hoppar på Sebastian S, för att han tillåts uttala sig i flera medier, ety han är fackligt engagerad och - här blir det fult - jämförs med "Islamic Rage Boy" - vilket ger påhoppet lätt rasistiska övertoner.
Men det är kanske lättare att lägga ut föraktfulla, retoriska rökridåer än att prestera något annat än ökade klyftor i samhället?
Spännande, för övrigt, att man i samma tidnings blogg, självfallet, kunnat läsa om att man tror på individens kraft, men att när en individ ställer sig upp (Sebastian) så är det bara löjligt? Skev logik.
Nä,jag blir bara trött.
Men så inser jag - det är ju precis vad de vill att jag ska bli!

Mer retorik

Avatar Posted by Kalle M - igen at 2008-10-15 06:23
Men självfallet är det så att man gärna - trots vad den egna ideologin säger - förlöjligar (individuella) insatser för förändring. Stämplar man den som gör sin röst hörd som suspekt av någon anledning tar man bort kredibiliteten och lyckas samtidigt få andra att inte våga öppna munnen alls.
Och har vunnit.

Vänsternissar och deras övertolkningar.

Avatar Posted by jojjo at 2008-10-15 05:01
Är det inte lustigt? Peter driver här med att det alltid är samma, lite mer högt uppsatta, Volvokille som får komma till tals och då börjar en massa nissar yra om att Peter vill att Volvoarbetare inte ska få uttala sig alls. Snacka om övertolkning!

En arbetare i rutan

Avatar Posted by Margaretha Holmqvist at 2008-10-15 06:03
Sebastian de Souza är värd all respekt för att han som volvoanställd och fackligt engagerad gör sin röst hörd.
Skribenten Peter Wennblads jämförelse med en anonym yrkesdemonstrant är fördomsfull och generande för Neo.

Sebastian

Avatar Posted by Carina B at 2008-10-15 08:53
En vidrig artikel som visar på en unken människo- och demokratisyn.

Det är uppenbart att när högerkanten inte har några argument att ta till, då ger ni er på första bästa personangrepp. Istället för att fokusera på debatten och de åsikter som Sebastian för fram, så ger ni er på honom som person.

Ett fackligt uppdrag diskvalificerar inte Sebastians trovärdighet, utan tvärtom. På hans arbetsplats har kamraterna valt honom som sin representant att företräda dem i deras intressen. Det ger hans ord en visst extra tyngd. Högerkanten har aldrig förstått sig på fördelarna med kollektivt handlande, så jag är inte förvånade över att ni i artikeln återigen visar förakt för den representativa demokratin.

Ni på högerkanten försöker misstänkliggöra Sebastian utifrån att han har ett fackligt och politiskt intresse. I dagens läge, då färre och färre engagerar sig i politik, borde alla politiska ställningstaganden stöttas. Eller vill ni begränsa åsiktsfriheten att enbart gälla liberala och högerextrema grupperingar?

Den raljanta tonen i inlägget speglar mycket väl det elittänkande som högerkanten brottas med. Det blev extra tydligt i partiledardebatten häromdagen, där hånleenden och olika härskartekniker dominerade borgerligehetens framträdande. Ni blir ju uppenbarligen livrädda när det kommer fram en ung, stark, och oerhört kunnig facklig kille. Och så är han dessutom en valig arbetare.

Demokrati bygger på ett korrekt bemötande, så nämn hellre något om vad ni tycker om Sebastians åsikter än att sänka er så lågt som till personangrepp. Fast det är klart, det är ju betydligt svårare att ha en debatt med respekt för motparten och att dessutom hålla sig till sakliga argument, än att ge sig på någong som person.

Jag hoppas att vi får se mer av Sebastian i framtiden. Det var längesedan vi såg en så engagera fackkämpe i rutan!





Sebastian

Avatar Posted by Nicklas Eriksson at 2008-10-15 09:53
Carina: har man lyckats göra de här (till största delen) klassresenärerna/klassförrädarna som häckar här förbannade och hånfulla i tonen har man i alla fall lyckats med något.

All respekt till de Souza!

Kämpa på Vovloarbetare

Avatar Posted by Metallaren at 2008-10-15 12:34
Härligt att se att kämparglöden finns hos dessa volvoarbetare, skulle inte facket ha kämpat under alla dessa år från starten i slutet av 1800 talet hade vi fortfarande varit ett u-land, när det gäller arbetsmiljö, arbetstider, löner, obtillägg, kompetensutveckling, dagis åt alla, sjukvård för alla, och mycket mycket mer som facket faktiskt har sett till att vi har i detta land, sluta gnälla på killen från volvo, han gör rätt, vi ska synas och höras när det går åt skogen, eller ska vi knyta näven i fickan och vara glada att man får sparken??

Liberalerna har aldrig förståt vad frihet är

Avatar Posted by Nisse at 2008-10-15 15:21
Liberalerna har aldrig förståt vad frihet är. För dom skall kampen föras av enskilda akademiska skribenter och vara spontana rörelse. Medan när facket organiserar och utbildar sina frihetstörstande arbetare då förlöjligar liberalerna kampen.

Ett rop på uppmärksamhet?

Avatar Posted by Anna Udén at 2008-10-16 03:06
Jag tycker det osar avundsjuka och viss rädsla i Peters inlägg. Kanske hade Peter gärna sett sig själv i Sebastians ställe. Kanske finns där en känsla av maktlöshet. Jag vet inte.

Men nog kan jag förstå att en sådan orädd, rakryggad och schysst kille som Sebastian kan verka skrämmande för personer som står för andra värden än frihet, jämlikhet och solidaritet. Värden som nog de flesta i vårt samhälle kan ställa upp på utan att för den saken se sig själva som socialister. Vilket för den saken skull inte behöver vara fel.

Om Peter inte själv har befunnit sig i den situation som varslade på Volvo och underleverantörerna nu gör bör han inte heller nedvärdera den oro som så många människor bär på. Det är nu den ”Svenska modellen” sätts på prov. Volvo och underleverantörerna, IF Metall, kommunen, regionen och regeringen måste samverka.

Det är långt ifrån alla som älskar sitt jobb. Men man måste ha ett jobb. Särskilt nu när många av dem som blir arbetslösa tvingas leva på knappt halva lönen. För a-kassan ger få människor 80% efter den kraftiga försämring som ”Det nya arbetarepartiet” genomfört.

För att inte nämna dem som varken är med i facket eller a-kassan. Får de inget nytt jobb snabbt tvingas de gå till socialkontoret, men där får de inga pengar om de inte först säljer huset och andra tillgångar. Och vem vill köpa ditt hus i en lågkonjunktur?

Liberaler säger sig stå för individens frihet, men som andra redan påpekat i tidigare inlägg, verkar det endast gälla personer som har samma åsikter som sig själv. Märklig syn på människan.

Jag kan inte låta bli att förundras över det förakt Peter så tydligt visar över att en vanlig arbetare ges utrymme att uttrycka sina åsikter i TV. Jag undrar vad som orsakat detta förakt, vad som ligger och gror under ytan. Vad det är som triggar en människa att förtala och sprida elaka rykten om en person han förmodligen inte ens träffat.

Jag tror inte att Peter är en ond människa, och kanske är inlägget ett rop på uppmärksamhet. Men för sin egen och andras skull hoppas jag att vi alla slipper se liknande taskiga inlägg igen.

Anna,

Avatar Posted by Teodor at 2008-10-16 03:44
Anna,
Jag tycker att det är en väldigt tråkig ton du har mot Peter i ditt inlägg. Allt han försöker göra är att påpeka att SVT varit lata och använt samma person flera gånger, istället för att försöka spegla alla varslade arbetares känslor. Och vad möts han av då? Hån och kränkande ord. Och om du nu tror att han är osäker hur tror du då att han mår efter din mangling? Vad har DU för människosyn egentligen som finner det gott att anklaga en medmänniska för att både vara rädd och föraktfull på samma gång? Jag ser bara ett myller av härskartekniker i ditt inlägg och hoppas att du tar en stund nu på förmiddagen och funderar på hur DU får andra människor att må med din kränkande framfart. Sen får du gärna börja kasta sten igen, det är din karma.

/Teodor


Teodor

Avatar Posted by Anna Udén at 2008-10-16 05:27
Teodor,
Om det var Peters avsikt har han misslyckats kapitalt. Hans inlägg är inte någonting annat ett direkt påhopp på Sebastian. Sebastian som är en av de arbetare som faktiskt berörs av varslen. Varför är hans ord inte värda någonting? Varför anser du att Peter i det här fallet är en medmänniska som är värd respekt, men inte Sebastian? Och om jag använder mig av härskarteknik så gör definitivt både du och Peter det med råge. Jag säger vad jag tycker och tänker efter att ha läst inlägget, sen kan du ha vilka åsikter du vill om mig.

Jag förstår inte....

Avatar Posted by Madde at 2008-10-16 04:10
Kan inte riktigt förstå meningen med denna artikel. Har hört talas om "selektiv perception", detta är ett praktexempel på det. Jag jobbar själv på Volvo och tycker att Sebastian gör en fantastisk insats. När han beskriver hur han känner sig som luft på jobbet är det många som nickar instämmande i fabriken. Att sedan jämföra honom med en militant demonstrant som vill uppnå något genom att elda upp flaggor tycker jag är direkt felaktigt. Sebastian vågar stå upp för sina kamrater, han ger resterande Volvoarbetare som sitter pyrt till nu ett ansikte utåt. Detta är otroligt viktigt. Mitt i Volvos och övriga världens finanskris så är det faktiskt riktiga människor bakom som tar smällen.

Vad är så speciellt med Volvo?

Avatar Posted by Mats at 2008-10-16 10:34
Madde är du varslad? På Sony Ericsson i Kista har fler än 600 personer blivit varslade om uppsägning. Hela mobiltelefonutvecklingen där läggs ner. Medan det skrivs spaltmetrar om att Volvo minskar monteringen av SUV:ar har det knappt en rad skrivits om detta. Jag vill han en SE rage boy i TV soffan!

SVAR

Avatar Posted by Madde at 2008-10-24 03:58
Ja Mats, jag är varslad. Letar förbrilt efter jobb. Det är inte mitt fel att media väljer att lägga så mycket energi och fokus just på Volvo. Det är precis lika illa för alla som drabbas av den ekonomiska krisen. Jag menar inte att försumma alla andra som drabbas utanför Volvo, tvärtom! Vi sitter alla i samma båt.

Sebastian de Souza

Avatar Posted by Katarina at 2008-10-16 11:41
Enligt demokratins spelregler, han såväl som någon annan, tillåts Sebastian de Souza få ge uttryck för sin åsikt, politisk som facklig som professionell. Låt honom få ta plats, missunnar ni honom det?

sebastian

Avatar Posted by Marie at 2008-10-16 15:16
Att Peter Wennblad är emot facket är inte förvånande, i sann liberal anda.Alla kan inte tycka att den fackliga kampen är god. Men att gå på en person som utövar sina demokratiska rättigheter och påstå, att personen ifråga vill elda upp andra människor för att dom inte tycker som honom, och ha kopplingar till fundmentalistiska organisationer är rent förtal.Kan man inte hålla sej till sakfrågan är det bättre att vara tyst.Man kunde kanske förvänta sej en saklighet utan personliga påhopp utav en redaktör på en liten tidning.LÄR DEJ SKILJA PÅ SAK OCH PERSON!

Sebastian

Avatar Posted by Mirrka at 2008-10-16 16:14
Men Peter då... Har så svårt att se din kritik mot SVT bland alla de etiketter du sätter på Sebastian. Att låta Sebastian bli en symbol för SVTs, som du ser det, partiskhet faller helt platt. Det är tråkigt därför att medias roll är oerhört intressant och hur media påverkar oss lika så. Sebastian gör det han är duktig på nämligen att företräda de människor som han blivit vald av. Han gör det också, med handen på hjärtat Peter, riktigt bra!

När du smetar ut "Islamic Rage Boy, den islamistiske proffsdemonstranten vars vredgade nuna har en förmåga att fastna på varenda foto när "den muslimska världen" är upprörd, har nu fått sin svenska motsvarighet..." över Sebastians namn är det både ansvarslöst och smaklöst. På vilket sätt bidrar det till en bra diskussition om SVTs ev partiskhet?
Lika så när du kladdar på honom "..."arbetaren" Sebastian de Souza tutta eld på...Sven-Otto Littorin eller annan valfri borgare..." gör du inte bara honom kriminell, utan även dig själv. På vilket sätt kommer du, Peter, att ta ditt ansvar med detta?

Här möter vi en kille som vågar och kan sätta ord på det som händer när varslen duggar tätt och jobbet blir allt slitsammare. Han vet vad han pratar om. All heder åt människor som vågar, vill och kan sätt ord på deras verklighet oavsett vilken den är!

kommentar

Avatar Posted by bo widegren at 2008-10-16 18:53
Både titeln och texten visar på ett förakt - precis som sagt - både för invandrare och vanliga arbetare. Man kan avfärda det som dravel men denna respektlöshet säger egentligen mer särskilt när man får se organisationsstrukturens namn och finner att hela Stegögänget finns med på bryggan. Att en arbetare är politisk aktiv och därmed för sina arbetskamraters talan är tydligt märkligt för Neoredaktionen. Tydligen har man inget annat att göra en slå under bältet mot ärliga politiker. Och att dylika smutskampanjer finansieras av högerpartiet är betänkligt men bra att man uppmärksammar. Heder och allt stöd åt den förföljde och motsvarande beklagande av det simpla hos Neo-redaktioonen och detta stinkande avlopp från högerkrafterna i samhället.

Medial ankpöl

Avatar Posted by Laban at 2008-10-17 08:59
Det finns många många "rage boys" eller "rollodexare" i Sverige som dyker upp när specifika ämnen ska kommenteras.
Är det ett brott uttalar sig Jerzy S.
Handlar det om Sverigedemokrater uttalar sig den där damprofessorn på Södertörn.
Handlar det om valfri utländsk medborgare som råkat illa ut uttalar sig Kurdo Baksi.
Handlar det om ekonomi uttalar sig Peter Malmqvist.
De är dessutom medialt oberoende och kan dyka upp på webben, i tidskrifter, i radio och naturligtvis med sina välkända nunor på teve.
Sverige är en åsiktens ankdamm eller snarare ankpöl!

anar ja viss spår av avundsjuka?

Avatar Posted by Leo Gonza at 2008-10-17 11:01
Om alla som yttrade sig i media och visade sitt missnöje med regering och företag fick en bloggsida skriven av Peter skulle han inte göra annat än att blogga. Men man frågar sig ändå varför han valde just Sebastian? Var det enbart p.g.a hans utseende? Det rimmar inte riktigt med liberalt tänkande att klanka ner på folk som sticker ut.
Så vad är du Peter Wennblad?
Är Peter verkligen den liberal han kallar dig eller bara en sur redaktör som råkar reta upp sig på folk som får för mycket medialjus på sig, medialjus som Peter önskar att han själv fått?
Om så är fallet så kan ja bara beklaga att Sverige fått en så barnsligt fördomsfull tidning som Neo.

anar jag viss spår av avundsjuka?

Avatar Posted by Leo Gonza at 2008-10-17 11:04
Om alla som yttrade sig i media och visade sitt missnöje med regering och företag fick en bloggsida skriven av Peter skulle han inte göra annat än att blogga. Men man frågar sig ändå varför han valde just Sebastian? Var det enbart p.g.a hans utseende? Det rimmar inte riktigt med liberalt tänkande att klanka ner på folk som sticker ut.
Så vad är du Peter Wennblad?
Är Peter verkligen den liberal han kallar sig eller bara en sur redaktör som råkar reta upp sig på folk som får för mycket medialjus på sig, medialjus som Peter önskar att han själv fått?
Om så är fallet så kan ja bara beklaga att Sverige fått en så barnsligt fördomsfull tidning som Neo.

Finns Volvo Rage boy?

Avatar Posted by Richeboy at 2008-10-18 11:51
Skapa debatt?

En person med politiskt intresse sen unga år borde väl ha kunskap om skillnaden mellan yttrandefrihet och vad som är förtal.

Förmodligen vill skaparen av " Volvo rage boy " själv sätta sig i strålkastareljuset genom förtal av en person som synts i media.

Jag blir skrämd av den människosynen som uttrycker sig i ett idiotförklarande av hela Sveriges arbetarklass, har inte en Volvoarbetare rätt till ett väl utvecklat språkbruk?

En person med "gåvan" att bara genom att se en person på tv och direkt kunna avgöra tex. personens religon, terroristbenägenhet borde vara ett ämne för Säpo alt FRA kontoret!?

//Stolt förtroendevald arbetare.

Nej

Avatar Posted by Krastavac at 2008-10-22 01:30
Nej, han finns bara i vissa nyliberalers huvuden som fnissande skriver ner sitt arbetarförakt i sin egen tidning.

Men är man socialist, eller uttrycker åsikter som lutar åt det hållet, är man inte arbetare. Det är det lättaste sättet (det enda?) att bli akademiker, medeklass och allt vad det heter utan att lyfta ett finger.

A Neo spirit!

Avatar Posted by Lorenz at 2008-10-22 16:34
Neo (but still same old same old) anno 1940;

Judisk Rage Boy, den judisk-polske kommunistiske proffsdemonstranten vars vredgade nuna har en förmåga att fastna på varenda foto när "den judiske världen" är upprörd, har nu fått sin svenska motsvarighet. Men till skillnad från sin (mer) skäggige kollega vill inte "arbetaren" Abraham Levin tutta eld på hakkors-flaggor, men väl på Sven-Olov Lindholm eller annan valfri brunskjorta för att regeringen inte gör tillräckligt att ta på sig "skulden" för att fabrikerna tillverkar krigsmateriel eller upprätthåller våra germanska vänskapsband .

I egenskap av upprörd och hyperfolklig arbetare har denna man på bara några dagar gjort kometkarriär i pressklippsstatistiken. Först brandtal på Hötorget. Sen intervju i riksradion. Och tittar man riktigt noga på sista bilden nedan, hämtad från Aftonbladet, ser man honom kika fram i sin rutiga halsduk bland andra drabbade.

Och nog sliter han på Nohab flygmotor alltid. Bland annat med sitt fackliga uppdrag i industriarbetareförbundet, att sprida budskapet om den svenska modellens underlägsenhet (!?) sina tankar på att bli riksdagsman och planeringen av nästa demonstrationståg mot fascistregimer och dess "medlöpare" (!)

Med tanke på hur förskräckligt det enligt honom är att arbeta på Nohab – "Ingen förstår hur vi har det. Jag behandlas som luft på jobbet." – verkar sorgen över att kanske förlora jobbet inte särskilt uppriktig. Men den gör sig bra på bild.

Var finns vänsterdebattörerna?

Avatar Posted by Asterix at 2008-11-06 14:48
Det kommentarer som är kritiska till neo tycks vara skrivna av högersatiriker. Jag kan inte tolka dumheten på något annat sätt. För riktigt så korkade är ni väl inte verkligheten?

Neo kritiserar M-E-D-I-A! Inte Souza. Vi tar det en gång till: Man kritiserar SVENSK MEDIA för att man inte ger rätt benömning till Souza.
Vill ni se en intervju med Stefan Fölster där han tituleras "kontorsarbetare"?

Nej, Asterix

Avatar Posted by Daniel at 2008-11-10 09:50
Nej, Asterix, artikeln osar framförallt hån mot de Souza på grund av hans politiska ambitioner. Han är inte "särskilt uppriktig" när det gäller utsikterna att kanske förlora jobbet. För riktiga arbetare älskar såklart sitt jobb och har inte fräckheten att vara aktiva i Metall och demonstrerar inte mot alliansen. Fattas bara annat.

För oss som känner Volvoarbetare i Göteborg framstår artikeln som korkad, hånfull och framför allt illvillig.

Instick

Avatar Posted by Jacob W at 2009-01-05 04:10
Lustigt, jag är Göteborgare och fd Volvoanställd. För mig är det mest kommentarerna här som ter sig som korkade, hånfulla och illvilliga. Främst för att de attackerar något som bloginlägget inte berör.

de Souza har smygit med sina tillhörigheter i detta debakel, det finsn ingen väg runt det. Hur skulle ni gilla att en styrelsemedlem i Volvo presenterades i nyheterna som "volvoarbetare" medan han pratade om ebhovet av uppsägningarna? Exakt samma sak.

smygit?

Avatar Posted by också volvo anställd at 2009-01-11 11:51
Han har väl inte smygit med någonting. Han var en volvoarbetare. Stod på bandet precis som alla andra. Sedan hade han ett förtroende uppdrag i form av skyddsombud. Hade det varit IF metall klubben som skickat honom till debatt så borde det stå något annorlunda. Men de Souza representerade sig själv i programmen.Fackliga frågor fick andra gäster i programmet ta hand om.

kom hit

Avatar Posted by rage boy at 2008-11-29 04:37
Kom hit ner och se verkligheten era jävla borgarbrackor. Ni sitter där uppe i stockholm och tror att ni vet vad som pågår ... ni vet inte ett skit.
Hade det inte varit för oss arbetare som skapar vinsterna så hade ni legat ner och självdött. Nu har ni det så bra att all myndighetsskit ska ligga i stockholm men vänta bara tills lågkonjunkuturen når er då ska det bli kul att läsa om allt stöd som ni ska skapa för er själva.

Hur många muslimer bor det i sydamerika? kalla någon för muslim som ett skällsord nä du peter borgarbracka ta reda på lite fakta först innan du öppnar din borgar trut i fortsättningen.

Du är välkommen ner till golvet i volvofabriken så kan du och jag ha en debatt inför dessa människor som nu blir av med jobben men jag antar att du är en feg liten stackare som springer och gömmer dig det första du gör. Och inte vågar ta en debatt med mig. Men sitta bakom en dator och snacka skit det kan du. Nu är det väl så finurligt på denna borgarbracka sida att detta inlägget inte kommer att publiceras men det skiter jag i :) jag har redan publicerat det på andra ställen så folk kan läsa vilken skitstövel du är....

volvo rage boy

Avatar Posted by montör at 2008-12-04 23:59
dålig stil att låtsas vara någon du inte är. Sebastian skulle aldrig skriva något sådant. Han har sagt att han inte kommer att kasta någon skit tillbaka mot Peter. Att utge dig för att vara Sebastian är urkundsförfalskning!!

Neomingel på Obaren

Varmt välkommen till Sturehof och Obaren för att ta en förhandstitt på vårt nya nummer 1-2010, Paulina Neudings första som Neos chefredaktör. I nya Neo slår vi ett slag för svenska uppkomlingar, vi har pratat Twitter med den nya Justitiekanslern, granskat hatbrottsdomar, levt med läsplattan, mött Eli Göndör samt konstaterat att sex verkligen är bättre än någonsin. 

I samarbete med vår sponsor Diageo bjuder vi på en god drink. I DJ-båset står våra vänner Teodor Koistinen och Isobel Hadley-Kamptz

Tid: Torsdag 28 januari 17-20 
Plats: Obaren, Sturehof, Stureplan 2 i Stockholm 

Anmälan till event@magasinetneo.se senast 26 januari. 

Varmt välkommen önskar Neoredaktionen

Neo rekryterar toppbloggare

PR-konsulten och debattören Johan Ingerö börjar efter årsskiftet som ny redaktör på magasinet Neo. Han kommer att ha särskilt ansvar för tidskriftens utveckling på nätet. I samband med att Johan Ingerö blir ny redaktör på Neo flyttas hans välbesökta blogg till Neos hemsida.

Läs pressmeddelandet här (PDF)

Prenumerera på Neo

Prenumerera på Neo

RSS

Prenumerera på de senaste nyheterna från magasinetneo.se via RSS!

Presentkort

Neos presentkort (passande för t.ex. gåvoprenumerationer) finns att ladda hem i:

Ge ett bidrag

Ge gärna ett bidrag till Neo.
Läs mer här

Samarbeta med Neo

Studentrepresentant
Bli vår vän på universitet eller högskola.

Återförsäljare
Sälj Neo i butik.